Dviratis turi ir tikti, ir patikti

2017 vasario 24 d.

Nors dviratis, atrodo, nei itin sudėtinga, nei labai brangi transporto priemonė, profesionalo patarimai besirengiantiesiems jį pirkti tikrai nepakenks.

Svarbiausia – paskirtis

Gintautas Umaras, pasaulio ir olimpinis dviračių sporto čempionas, dabar užsiimantis dviračių prekyba, visų pirma pataria žmonėms iš anksto apsispręsti, kur planuojama dviračiu važinėti. Jei gyvenate miesto centre ir ketinate dviračiu važinėti į darbą, parduotuvę, kavinę ar parką, jums reikėtų miesto, hibridinio, kroso ar komforto klasės dviračio. Jei važinėsite miesto pakraštyje ar užmiestyje, tarp miškų, pievų, žvyrkeliais – tikras kalnų ar kroso dviratis jums atvers daug neatrastų kraštovaizdžių. Dar viena puiki galimybė – pasinaudoti renovuotais plentais, kur mažai transporto priemonių, ir pasiekti tolimesnes apylinkes važiuojant plento, hibridiniu ar fitneso dviračiais. Komfortiškas, plačiu minkštu balneliu dviratis tiks nuvažiuoti į parką, turgų, Senamiesčio užeigą ar riedėti kurortų takais. Komfortiškas dviratis tiktų važiuoti ir iki darbo. Vis dėlto jei gyvenate mieste ir dviračiu važinėsite į darbą nuolat, juolab didesnį atstumą, rinkitės lengvai riedantį, miesto hibridą siaurais 28 colių skersmens ratais, su purvasaugiais arba be jų. Hibridiniai dviračiai skirti važinėti didesnius nuotolius mieste, dviračių takais, tačiau jais važiuoti miško takeliais gali ir nepatikti. Šiuo atveju geriau tiktų kroso dviračiai 28 colių ratais, turintys priekinį amortizatorių. Toks dviratis labiau tiks tiems, kurie nori lengvai, ne itin intensyviai važinėti tiek miške, tiek ir mieste, dviračių takais, asfaltu. Tai bene universaliausias sprendimas: dviratis gana gerai riedės geru keliu, dviračių takais, taip pat smagiai važiuosite ir sudėtingesniais takais. Jei norėtumėte aktyviai sportuoti gamtoje, važinėti miško takais, tvirtas kroso dviratis irgi puikiai tiks, tik derėtų jį rinktis aukštesnės klasės, ilgaamžiškesnės komplektacijos.

Kalnų dviratis – universaliausias

Tie, kurie mėgsta sudėtingo reljefo maršrutus, prastais, gal netgi klampiais keliukais, turėtų rinktis kalnų dviratį. Kalnų dviratis yra puikus pirkinys rudenį ir pavasarį, netgi žiemą. Kai keliuose slidu, su juo galima saugiai pasportuoti lietuviškos žiemos neužsnigtais takais. Kažkada dėl savo universalumo tai buvo perkamiausias dviratis, kuriuo galima važiuoti bet kur. Tačiau, renkantis dviratį, svarbiausias pasirinkimo kriterijus turėtų būti ne universalumas, o individualūs žmogaus poreikiai. Pažengusiems dviračių mėgėjams, kurie nori važiuoti keliu, skirti plento dviračiai. Juolab kad Lietuvoje iš esmės yra pasikeitusi vairavimo kultūra, o plentai aplink Vilnių, Klaipėdą, Palangą, Druskininkus yra puikiai sutvarkyti ir pustuščiai.

Vaikui – tik pagal ūgį

Vaikui jokiu būdu negalima pirkti dviračio „išaugimui”. Jis tiesiog bus nepatogus, per sunkus valdyti. Vaikiškas dviratis turėtų atitikti vaiko ūgį, svorį, pajėgumą, būti patogus ir saugus. „Vaikus turime saugoti, visu pirma kalbėdami su jais apie važiavimo saugumą. Važiuojant keliu negalima daryti vingių, staigių, netikėtų manevrų, būtina vengti minkšto pakelės žvyro ar smėlio, reikia būti matomam keliuose ir takuose ir naudoti galvos apsaugos priemones – tokios yra svarbiausios važiavimo dviračiu taisyklės”, – akcentuoja saugų važiavimą G. Umaras.

Taisyklinga sėdėsena

Greičiau ar lėčiau rieda dviratis, yra „aštresnis” posūkiuose, lengvesnis ar sunkesnis – visa tai nėra taip svarbu, kaip patogi žmogaus sėdėsena ant dviračio. „Kaip žmogus jaučiasi ant dviračio, pirmiausia priklauso nuo taisyklingos sėdėsenos”, – pabrėžia specialistas. Dviratis turi atitikti kūno sudėjimą – tuomet tinkamai dirbs ir mažiau nuvargs rankos, kojos, sėdmenys, nugara, judesiai bus teisingi ir kryptingi. Atitinkamai dirbs ir širdis: pasivažinėjęs dviračiu žmogus jausis pailsėjęs, kupinas energijos. Gerai savijautai itin svarbios dviračio rėmo ypatybės. Rėmo ilgis turi atitikti žmogaus liemens, rankų ilgį, o aukštis – kojų ilgį. Pasirinkus per didelį ar per mažą dviratį, bus sunku jį valdyti. Nuo rėmo standumo priklauso, kaip žmogaus kūno jėga perduodama judesiui: ar tai daroma efektyviai ar, kaip sako profesionalai, trinant padangas į asfaltą. Rėmo standumas lemia ir kelio nelygumų poveikį žmogaus kūnui. Tai normalizuoti padeda amortizatoriai ir tinkamas balno plotis. Tačiau nereikėtų persistengti. Platus balnas yra nepatogus, lemia per plačią kojų padėtį. Dėl to, važiuojant didesnį atstumą, greičiau pavargsta kojos, prakaituojama.

Nepamirškime lyties

Moteriškų ir vyriškų dviračių rėmo konstrukcija ir ilgis – skirtingi. Žinoma, moteriai galima pritaikyti ir vyrišką dviratį, tačiau dėl esminių kūno skirtumų (moterų kojos ilgesnės, liemuo trumpesnis, o vyrų – atvirkščiai) vyriškų ir moteriškų dviračių geometriniai matmenys skiriasi ilgiu. Todėl bus blogai, jei vairas bus per arti ar per toli, bet geriau, jei bus truputį toliau, nei arčiau. Jei moteris renkasi dviratį sportuoti, turėtų rinktis vyrišką, o ne moterišką dviratį nuleistu rėmu, nes jis dėl savo konstrukcijos bus minkštesnis. Standartinis deimanto formos vyriško dviračio rėmas yra pati standžiausia dviračio konstrukcija.

Reikalingi priedai

Be šalmo, akinių, pirštinių, žibintų, pagalvokite ir apie pulsometrą. Jei gydytojas patarė daugiau ir reguliariai judėti, stebėti ir reguliuoti širdies krūvį, jis – būtinas. Ypač, jei sportuoti pradedate daug metų to nedarę. Saugumui užtikrinti būtini ir priekinis bei galinis dviračio žibintai. Buvęs profesionalus dviratininkas rekomenduoja mirksinčias šviesas – tuomet tikrai būsite pastebėti. Įsigyti verta ir specialias dviratininko kelnes su patogumą ir higieną užtikrinančiu įklotu. Tinkamas drabužis ne tik suteikia komforto pojūtį, bet ir saugo sveikatą, išgarina drėgmę, neleidžia sušalti. Taip pat būtini specialūs dviratininko batai kietu padu, kuris prilaiko pėdos skliautą. Jie kojų jėgą perduoda kur kas geriau, nei batai minkštais padais. Dažnai dviračiui pirkti numatytas biudžetas neatitinka išsvajotojo pirkinio kokybės lūkesčių. Todėl specialistas pataria: būtina suderinti nesuderinamus dalykus. Ir pasirūpinti galva – šią funkciją geriausiai atlieka šalmas. Pirmoji ir svarbiausia dviratininko taisyklė – būti atsakingam už save.

 

Teksto autorius: Arūnas Marcinkevičius
Publikuota žurnale „TV Savaitė“ 2016.06.02